Game fishing och iväg till Malindi för lite lyx.

Igår (Måndag) tog vi taxi tillsammans med Benke ner till Diani Beach, söder om Mombasa. På schemat stod fiske. Vi checkade in på hotellet och gjorde oss klara för en fyra timmars fiske tur på havet. Vilken grej det var!

En Koreansk båt i hamnen vid färjan.

På väg ut med fiskebåten.

Vi hade bara kommit en bit ut när vi fick se fåglar som flockade sig. När vi kom närmare såg vi att det kokade i vattnet av fisk, en del riktigt stora som hoppade över vattenytan. Tyvärr hade vi dock ingen tur här och begav oss vidare ut på djupt vatten för att fånga de stora baddarna. Benke var en perfekt person att ha med sig ut på en fisketur. Han älskade fiske och hade gjort mycket i sitt liv som han berättade om. Många intressanta historier att lyssna på och prata om medans vi väntade på fisken. När vi sitter där i godan ro och pratar om ditten och datten smäller det plöttsligt till, alla flyger upp och vi hör hur linnan snabbt dras ut på ett av spöna. Förste man i fiskestolen blir Benke som sakta börja veva in. Efter en stund är han för trött i armarna och Sebastian få ta över och slutföra arbetet. Han vevar och vevar och få kämpa en stund, snart har vi en 15 kilos Durado i båten. Lyckan är total!

En stund senare få vi napp igen och denna gången är det Viktorias tur att inta fiskestolen. Denna gången var fisken lite lättare och Viktoria lyckas själv veva in fisken. Whohoo! Andra Duradon i båten.

Benke sitter redo att börja jobba.

Sebastian kämpar.
Äntligen var den upppe!

Viktoria kämpar.

Äntligen uppe!

När vi kom iland flockade sig folk runt oss och ville se vår fångst, som överlämnades till några Kenyaner som tog hand om dom. Vilken eftermiddag vi fick!

På stranden med vår båt i bakgrunden.

Och Viktoria med fisk och båt.

På kvällen gick vi på en restaurang som ligger nere i en grotta. Häftigt! Vi slog på stort och beställde tre rättes efter dagen fiskelycka.

Stjärnhimmel ovanför oss genom ett hål i taket.

Vi båda inne i restaurangen.

Tidigt på morgonen idag (Tisdag) steg vi upp och gjorde oss i ordning för att åka till Malindi som ligger ngra mil norr om Mombasa för att bo på lite finar hotell i några dagar. Och vilket hotell vi har fått tag på, LYXHOTELL med stora bokstäver. Malindi är känt för att här är mycket Italienare som semestrar och det märks. Vi är de enda ickeitalienarna på hotellet. Efter lite häng på stranden och vid poolerna avslutades kvällen med femrättes Italienskt på hotellets restaurang. Proppmätta går vi nu till sängs. God natt!

På väg ner till stranden.