Tillbaka på Colleget

Efter att vi i sort sett varit på resande fot sedan igår morse så kom vi tillbaka till vårt Guest house på Murangas teachers college. Senast vi skrev något här på bloggen så tog vi det lugnt i Malindi och det gjorde vi i ytterligare några dagar. Dock så tog vi en avstickare till Watamu Beach som ligger 2 mil från Malindi. Lite skillnad i hur stranden såg ut där men i stort sett lik, Italienare överallt!! Malindi kallas för Kenyas Milano här nere.

Vi kan ju säga att hotellet, Kalili Baharin, som vi bodde på var riktigt fint och vi är väldigt nöjda med att vi bodde där. När vi pratade med folk i Malindi som frågade vart vi bodde någonstans så svarade de flesta "ohh so you live on Kilili Baharini, that is a veery god place". Vi unnade oss att äta på hotellets fina restaurang 3 ggr. Varje gång var det 5 rätters som serverades. Man kunde tacka nej till någon av rätterna om man ville, men det ville vi allt som oftast inte :D

Näst sista dagen i Malindi så följde vi med ett gäng fiskare ut för att feska lite fesk. Malindi är känt som ett av världens bästa fiskevatten och det märktes på priserna som de stora företagen tog och på antalet fiskebåtar osm var ute. Vi hittade dock ett par privata fiskare som kunde ta oss med ut för en billigare peng, lite mindre båt men det förstärkte bara känslan. Vi fick upp två fiskar och det är vi väldigt glada för, en Sailfish och en Kingfish. Viktorias Kingfish fick vi ta med oss till hotellet men Sailfishen ville de ha för sig själva. Vi bad kocken på hotellet tillaga Kingfishen och de dukade upp åt oss på stranden och bjöd på vin. Anledningen till att de va så generösa var att de hade glömt att göra frukost till oss tidigt på morgonen. Vi fiskade på tom mage så när när vi kom tillbaka till hotellet vid 14 tiden så ville de gottgöra sig. Det fanns gott om fisk över så på kvällen fick resten av gästerna på hotellet ett smakprov på Viktorias fångst.

Viktoria med en Kingfish.

Sebastian med en Sailfish, jädrar vilken kamp!

Här avnjuter vi fesken som Viktoria fångat. Riktigt gött!

På söndagen drog vi sedan tillbaka till Bamburi beach och Breezes hotell för en sista natt. Vi drog direkt ner till stranden och bokade snorkling och sedan solade vi resten av soltimmarna. Så igår så ringde klockan 05.15 och vi drog iväg med Guider och andra turister som ville snorkla. Stället vi skulle snorkla på heter Wasini Island och är känt för för sin fina nationalpark för snorkling och dykning. Wasini Island ligger strax norr om Tanzania som vi också kunde se på vår båt tur ut till nationalparken.

Efter snorklingen tog vi nattbussen från Mombasa till Nairobi. Efter att svettats dag som natt i Mombasa så kom vi till ett riktigt råset Narobi. När vi kom dit så satt vi kvar i bussen tills solen dök upp så vi vågade oss ut på "Nairobberrys" gator. Efter några timmar så kom en student från Murangas teachers college som varit utbytesstudent på Högskolan i Borås och mötte upp oss. Vi åkte till Nairobis Nationalmuseum med henne, ett ställe som hon själv inte hade besökt tidigare. Jag (Sebastian) är inte speciellt förtjust i Museum, men två bilder knäppte jag allt.

Här är den första bilden jag tog. Margaret och Viktoria framför lite uppstoppade djur på Museet.

Andra bilden. Finns också en film som extramaterial för er som vill se. På museet fanns massa kläder, tavlor, uppstoppade djur, en ormpark och massa historia om Kenya. Efter rundvandringen sa vi hejdå till Margaret och tog en Matatu tillbaka till Colleget. En resa som var allt annat än trevlig... Det tog 2 timmar innan den blev full och kunde köra. Sedan var föraren G A L E N (och eventuellt hög/berusad. Han körde om på vilken sida som helst, oavsett om det var bilar eller människor i  vägen. Folk och bilar fick flytta på sig bäst de ville. Men vi kom som sagt hem med livet i behåll.

Tuk Tuk resa i Malindi. Viktoria blev alldeles till sig av videon ;)

Imorgon sätter vi på oss blåkläderna igen och börjar harva i examensarbetet igen vilket vi faktiskt har saknat lite, SKB.