Sportsday

Då var det dags för dagen D för studenterna på Muranga teachers collage. Idag ska första årets studenter tävla mot andra årets studenter i olika sporter. Som vi skrev i veckan så valde jag och Viktoria oss för att spela fotboll. Sportdagarna pågår idag och på måndag, flickornas fotbollslag spelar idag medan killarnas spelar på måndag. Just nu laddar en orolig Viktoria upp för match. Hon säger att hon inte är nervös, mer orolig. Det är nämligen (som alltid) stekande hetta och gassande sol ute, plus att fotbollsmatchen spelas när det är som varmast ute. Alltså inget för Mazungas som oss...
 
Igår träffade vi en lärare som lär ut idrott på skolan och hon frågade vilket sport och vilket lag jag kommer att spela för. Alla gäster som kommer till skolan brukar få spela med andra lagets studenter, men jag förstod först inte va kvinnan som frågade mig sa när jag blev tillfrågad så jag sa bara ett nummer och försökte se ut som att jag va helt med på noterna. Jag har lite svårt att följa med på deras dialekt och lika så har de när jag pratar. Men hur som helst så blev jag en första års student. senare på kvällen så gick jag och Viktoria till träningen på kvällen med en stoir klump i magen och hoppas att det inte skulle bli lika jobbiogt som sist.Vi hoppar in i träningen som precis börjat. Tjejerna står i en ring (ca. 20 st) med en boll och kastar inkast. Killarna kör lättare uppvärmning. Därefter börjar vi spela! vad händer liksom. i framtiden ska jag be om att få komma på de träöningarna som är lugna. det känns mer min grej.
 
Efter alla fotbollsträningarna så avslutar man med att prata om träningen och vad som kommer att hända härnäst. Igår var inget undantag. Vi samlades första årets studenter och andra årets för sig. Varje lag har en självskriven ledare som sköter "krigs talet".  Tillbaka till krigs talet. Samtalet gick ungefär såhär: "Okej grabbar, vi har en fruktansvärt viktig match på måndag och vi möter ett bra lag. Det är såhär att jag har hört rykten om att det kommer att vara 2000..." (och här blir jag nervös och tror att ledaren ska säga ett det kommer 2000 personer och titta på matchen!! ) fortsättning: "... Shillings i potten och en handduk, så vi ska göra vårat bästa för att vinna matchen!" Jag blir lugn igen och andas ut.
 
Vi har precis kollat på när flickornas andra års lag i handboll vann mot första årets lag. Och man kan säga såhär att de tar verkligen allt på blodigt allvar och stämningen är underbar! Jag filmade lite under handbollsmatchen och filmen kan ni se nedan:
 
 
Nu är det snart matchdags för tjejerna. Better go there!

Kommentera inlägget här :